SAT.HU ANTENNA SZAKÁRUHÁZ TERMÉKAJÁNLÓ

A műholdak „halál utáni” élete

Dátum: 2009-01-28 21:07:54   |  
Szerző: dorka
Hogy mi a közös az Astra 5A-ban és egy lyukas, szovjet gyártmányú nukleáris reaktorral felszerelt űrjárműben?

Leginkább az, hogy miután meghibásodtak, elöregedtek esélyük sincs mennybejutásban vagy reinkarnációban reménykedni. Akkor mi történik velük, ha eljárt felettük az idő? Mit tehet a tulajdonos?

Vegyük számba milyen lehetőségek adottak.
Eltemetni a halottat
Ha a működést felügyelő szakemberek időben észreveszik a hibát, arra késztethetik a műholdat, hogy gyújtsa be a rakétáit és helyezkedjen a „temető orbitális pályára”, ami jó pár száz méterrel az eredeti pályája felett helyezkedik el, hogy megóvják a környezetében lévő műholdakat az esetleges károktól. Ezt próbálják meg véghezvinni az Astra 5A esetében is, ami 12 évnyi működés után január 15-én adta fel a szolgálatot. A korábban kommunikációs célokra használt műhold azóta az űrben hánykolódik, hogy letérjen eredeti, a Földtől 35.888 kilométerre elhelyezkedő pozíciójáról. Most orbitális ívét követve keletnek tart. A tulajdonos SES vállalat pesszimista azt illetően, sikerül-e visszaállítani a kommunikációt a műholddal, és figyelmeztették a környező szatellitek tulajdonosait, hogy ők is legyenek résen, végezzenek méréseket, hogy elkerülhessenek egy esetleges ütközést.
2006-ban sikeresen a temetőbe küldtek egy orosz műholdat,az Expressz AM-11-et, miután űrtörmelékek végzetes meghibásodást okoztak a működésében.
Lelőni
Néhány extrém esetben a műholdat azonnal el kell pusztítani. Múlt évben az Egyesült Államok katonasága egy rakétát indított útjára a Csendes- Óceánról, hogy semmisítse meg az USA-193 névre hallgató kémműholdat. Ez rendben meg is történt, azonban a szatellit ennek következtében mérgező hidrazinnal teli tankjával együtt a Földnek sodródott, 2008. február 20-án.
Más esetek még ennyire sem végződtek szépen, Kína 2007-ben kilőtte egyik öregedő időjárás-előrejelző műholdját, robbanás hatalmas törmelékfelhőt hozott létre és ezzel együtt kivívta más nemzetek erőteljes kritikáját.
Látni, és nemcsak nézni
A működtetők egy problémás műholdat magára, azaz saját berendezésére is hagyhatnak. Ez történt a szovjet gyártmányú Cosmos 1818-al is. A Szovjetunió 1987-ben indította útjára, egyike volt azon két műholdnak melyek tesztelték a fejlődő nukleáris berendezések használatát az űrben. Azonban 2008 július 4-én a Nasa egy törmelékfelhőre lett figyelmes, ami akkor jöhetett létre, mikor a szatellit a törmelékkel ütközött, és ennek következtében egy szivárgó reaktorhűtő jöhetett létre. Az orosz illetékesek szerint azonban semmi ok a pánikra, mivel rendkívül magasan van a Földet sugárzásveszély nem fenyegeti. A Cosmos 1818 ellenőrzés alatt áll, azonban a Cosmos 954-ről ez közel sem mondható el. 1978-ban kicsúszott az ellenőrzés alól, visszatért a Föld közelébe és radioaktív törmeléket szórt Kanadára.
A Cosmos-954 Földre hullott maradványa
Kijavítani vagy visszahozni
Előfordult, hogy a beteg műholdat valamelyik NASA űrsikló a fedélzetére kapcsolta, mert elég nagy a raktere ahhoz, hogy egy kisebb műhold elférjen rajta, és visszahozza azt a Földre, vagy javítsa valahol az űrben. A 18 éves Hubble Űrteleszkóp egy kiváló példa erre az újjáéledésre. A NASA asztronautái nem kevesebb, mint négy alkalommal látogatták meg az űrobszervatóriumot, először, hogy megjavítsák elmosódott látását, majd, hogy új kamerákat és berendezéseket tegyenek hozzá, a küldetés bővítése érdekében. A NASA úgy tervezi, hogy május 12-én ejti meg ötödik, és egyben utolsó szervízelését a Hubble-ön.
Ha 2010-ben a Nasa űrsiklója nyugdíjba megy, a későbbiekben az elromlott műholdakat robotsebészek láthatják majd el segítséggel. 2007-ben a Pentagon sikeresen tesztelt egy olyan űrhajó-párost, melyek képesek arra, hogy mechanikus módon feltöltsék üzemanyaggal és javítsák a sérült műholdakat. A 300 millió dolláros Orbital Expressz misszió során egy cél-műholdat használtak és egy robotkar irányította szerviz járművet, hogy demonstrálják az elképzelés működését.
A robbanékony alámerülés
Egyik leggyakoribb végződése a beteg műholdak és törmelékek életének a hamvasztás, melynek során a maradványok beleégnek a Föld atmoszférájába. Az orosz embernélküli Progress teherszállító űrhajók gyakran végzik tűzlabdaként azután, hogy elvitték szállítmányukat a Nemzetközi Űrállomásra. Az orosz MIR űrállomás is hasonló véget ért 2001-ben. A Jules Verne, Európa első automata szállító eszköze különleges fényshowban részesítette a kutatókat, mikor hullócsillagként esett a Csendes-Óceán fölé. Két repülő követte az űrhajót, és rögzítette annak kimúlását, a műhold akkora volt mint egy londoni emeletes busz. Videó: itt .
A Jules Verne szállítójármű
Néhány része a törmeléknek azonban nem ég el a tervezett úton. Tavaly novemberben egy hűtőszekrény nagyságú mérgező ammónia rakomány égett el a Csendes-Óceán déli része felett, majdnem egy évvel azután, hogy egy asztronauta kihajította azt a Nemzetközi Űrállomásról. A NASA-nak egészen addig fogalma nem volt arról, hol lehet a szemét, míg fel nem bukkant a tartály, majd az Amerikai Űrmegfigyelési Hálózat követte az útját, hogy a mérgező maradványok még véletlenül se veszélyeztethessék az embereket.
Talán a legemlékezetesebb amerikai űrszemét-eset a 77 tonnás Skylab űrállomás visszatérése volt a Föld atmoszférájába 1979 júliusában, teleszórva szeméttel az Indiai- Óceán dél-keleti részét és Nyugat-Ausztrália egyes részeit.

Forrás: space.com

Fülöp Dorka

sat.hu



Hozzászólások

comments powered by Disqus