SAT.HU ANTENNA SZAKÁRUHÁZ TERMÉKAJÁNLÓ

A Tesco nem, a UPC viszont indítana fapados mobilszolgáltatást

Dátum: 2007-10-09 14:36:49   |  
Egy tanácsadócég nyolc-kilencmilliárd forintosra becsüli a hazai virtuális, azaz fapados mobilszolgáltatás piacában rejlő lehetőségeket. A hagyományos szolgáltatók eddig azt mondták, nincsenek meg lehetőségek a nyugaton elterjedt modell itthoni bevezetésére, most azonban mintha változna a hozzáállásuk. A Tesco egyelőre nem tartaná kifizetődőnek a szolgáltatás beindítását, a UPC puhatolózik.
Ismét felröppent a hír, amely szinte minden évben szárnyra kap: olcsó mobilszolgáltatást indítana Magyarországon a Tesco. A vállalat kommunikációs vezetője azonban (ismét) azt mondta, hogy nem terveznek ilyen lépést, mert a magyar piacot nem tartják alkalmasnak a saját márkás mobilszolgáltatásra. Hardy Mihály lapunknak elmondta, hogy Nagy-Britanniában van a Tesconak mobil ága, amely az antennákkal és megfelelői infrastruktúrával is rendelkező szolgáltatóktól vásárol nagykereskedelmi áron szabad kapacitásokat. Valószínűleg ezért terjed el időnként, hogy itthon is lesz ilyen - tette hozzá a kommunikációs vezető. Szerinte azonban a Magyarországon működő három szolgáltató olyan mértékben lefedi a piacot, hogy nincs rés, ahová egy virtuális mobilcég betörhetne.

Cégnevek jönnek, mennek

A közelmúltban a UPC neve is felmerült, mint lehetséges, hálózat nélküli új mobilszolgáltató. A cégnél érdeklődésünkre azt mondták, hogy ők ellentétben a Tesco-val folyamatosan foglalkoznak a magyarországi piacra lépés gondolatával. \"Az erről tájékozódó tárgyalások folynak, de egyelőre semmilyen konkrét terve nincs még a vállalatnak ezzel kapcsolatosan\" - fogalmazott Szűcs László a UPC sajtókapcsolati igazgatója. Megemlítette ugyanakkor azt is, hogy a hazai szabályozási környezet nem kedvez a virtuális mobil szolgáltatások beinditásának, mivel a már piacon lévő, hálózattal rendelkező szolgáltatókat jelenleg semmi nem kötelezi arra, hogy nagykereskedelmi áron kínálják kapacitásaikat a továbbszolgáltató cégeknek.

A mobilcégek álláspontja azonban változni látszik az utóbbi időben. Korábban a Vodafone a Pannon és a T-Mobile is azt hangoztatta, hogy kevés esélyt látnak egy fapados szolgáltató megjelenésére. A cégek szinte egybehangzóan állították, hogy a magyarországi árszínvonal nagyon alacsony, az árverseny éles és a mobilszolgáltatók olyan széles palettát próbálnak lefedni, hogy nincs helye a paiacon egy virtuális szolgáltatónak. Kérdésünkre ezt a véléményét csak a Pannon tartotta fenn teljes egészében.


A Vodafone-nál megkeresésünkre, hogy változott-e a cégvezetés véleménye a kérdésben, és esetleg tárgyalnak-e valakivel a nagykereskedelmi értékesítésről, azt a választ adták, hogy nem kívánnak semmit sem mondani az ügyben. A T-Mobile-nál pedig azt közölték, hogy a piac jelenlegi fejlettsége és a vásárlói szokások ismeretében inkább a tartós befektetések sikerében - azaz a megfelelő hálózatfejlesztésben, \"antennaépítésben\" -hisznek, ugyanakkor bárkivel hajlandóak tárgyalóasztalhoz ülni. A cégnél azt is elárulták, hogy náluk jártak már érdeklődők is, bár azt nem mondták meg, hogy ki, vagy kik.

Minden fontos tényező adott

Potenciális érdeklődőkből, legalábbis ami a sajtóértesüléseket illeti, Dunát lehetne rekeszteni. A Tesco-n és a UPC-n kívül még nyáron merült fel egy új név: a HVG júniusban adott hírt arról, hogy Crosstel Mobile Távközlési Zrt. néven, a minimálisan előírt, húszmillió forintos alaptőkével alapított céget a luxemburgi bejegyzésű, tavaly 31 ezer euró alaptőkével létrehozott Capital Holding, amely új cégével virtuális szolgáltatóként lépne be a magyar mobilpiacra. Korábban a Pantel jelezte lapunknak, hogy akár már jövőre belépne a mobilpiacra, akár virtuális szolgáltatóként is. A cégnél azt is közölték akkor, hogy jövőre mindenképp mobil üzletágat szeretnének alapítani, akár saját hálózatot is kiépítenének. Még a Synergon is azt közölte, hogy egy leendő fapados szolgáltató számára gyorsan tudna speciális informatikai megoldásokat szállítani.

\"Magyarországon minden fontos tényező adott a virtuális mobilcégek (MVNO) piacra lépéséhez: a lefedettség teljes, gyakorlatilag mindenki rendelkezik mobiltelefonnal, ugyanakkor még nincs a piacon olyan versenytárs, amely a hálózattal rendelkező szolgáltatók infrastruktúráját használva kínálna igen olcsó, diszkont szolgáltatásokat\" - ezek a mondatok a Roland Berger üzleti stratégiai tanácsadó cég közleményében olvashatók. Az elemzők szerint a magyar piacban nyolc kilencmilliárd forintnyi haszon rejtőzhet.
hirdetés

Más tanácsadócég, nevezetesen az A. T. Kearney is felmérte már egy virtuális mobilszolgáltató piacralépésének esélyeit - tájékoztatta korábban az mfor.hu-nak Maklári István, a vállalat elemzője.

Több lábon kell állni

Ebben megállapították, hogy a magyar piacon is lenne esélye egy \"fapados\" szolgáltatónak, mivel nem feltétlenül a hangszolgáltatásokra kell helyezni a hangsúlyt. Az elemzés a lengyel példát említi, ahol a Play nevű virtuális szolgáltató elsősorban a mobilinternetezésre dolgozott ki fapados árakat.

Szakértők szerint nem véletlen, hogy főleg az informatika és a telekommunikáció egyéb területeiről érkező vállalatok keresik helyüket a mobilpiacon. A távközlési piac más ágazataiban ugyanis fogy a levegő. Jól mutatja ezt a Tele2 esete is: a társaság a gyors növekedés után nem tudott nyereségessé válni, és a nyáron úgy döntöttek, hogy kivonulnak a magyar piacról. Európa más országaiban azonban ez a cég mobilszolgáltatást is indított. Úgy tűnik tehát - legalábbis szakértők szerint - hogy a több lábon állás lassanként létszükséglet lesz, a mobiltechnológia népszerűsége pedig nagyon jó kiugrási pont lehet.

L. Nagy Gábor

Forrás: Menedzsment Fórum


Hozzászólások

comments powered by Disqus