SAT.HU ANTENNA SZAKÁRUHÁZ TERMÉKAJÁNLÓ

A TV2 kitálal - A tárgyalás és ami mögötte van...

Dátum: 2005-08-05 11:48:29   |  
A koncessziós tárgyalással kapcsolatban a TV2 a sajtótájékoztatón a következő fontos kérdésekre az alábbi válaszokat adta.
1. A korábbi ORTT büntetések mennyisége, oka stb., mekkora súllyal estek a latba?

A büntetések gyakorisága és mértéke 2004-ig folyamatosan nőtt, 2005-ben kedvezőbb a helyzet. Évente kb. 200-400 millió forintot tesznek ki az ORTT által kiszabott bírságok. A ORTT értékelése szerint ezek a szabálysértések egyik esetben sem minősültek súlyos szerződésszegésnek, így nem akadályozták a koncesszió meghosszabbítását.

2. Tudott-e arról a TV2, hogy felmerültek-e ellenérvek a hosszabbítás kérdésében?

Jogi szempontból az egyik probléma nem is a hosszabbítás, hanem az azzal kapcsolatos döntés időzítése volt kérdéses, a szerződést és a médiatörvényt úgy is lehet értelmezni, hogy a hosszabbítás 2006 áprilisa és júniusa között esedékes. A másik jogi kérdés az volt, hogy az eddigi ORTT-s büntetések mennyiben befolyásolják a döntést: az ORTT azonban úgy ítélte meg, hogy súlyos vagy ismételt szerződésszegés nem történt.

Nem ellenérvként, inkább a szerződési feltételek terén volt nézetkülönbség. A kereskedelmi csatornák álláspontja az, hogy európai viszonylatban Magyarországon irreálisan magasak az állandó költségek, amelyek a különféle díjakat foglalják magukba. A TV2 véleménye szerint ez az érvelés nem veszi figyelembe, hogy a csatorna hosszú évek után tavaly került először olyan helyzetbe, hogy nyereséget tudjon termelni, éppen az olyan költségek miatt, amelyeket pusztán a csatorna létezése miatt már ki kell fizetni. Másfelől, a reklámidő korlátozása egyúttal korlátokat emel a piaci fejlődésnek és a bevételek azonos ütemű növekedésének, tehát nem feltétlenül fogja tükrözni a valóságot a bevetélek növekedésének szinte lineáris kivetítése a következő évekre.

3. Ha lett volna pályáztatás, a TV2 szerint ki szállhatott volna még be a ringbe?

Úgy gondoljuk, hogy a pályáztatás azért nem következett be, mert nincs még egy olyan vállalkozó, amely a következő öt évben reálisan nyereséget tudna termelni az országos földi terjesztésű csatornákra kirótt jelentős költségek mellett. A TV2-nek és az RTL Klubnak is több évébe került, hogy képes legyen erre. 2012-ben bekövetkezik a tévés piac digitalizációja, ami gyökereiben változtatja meg a piaci viszonyokat. Ezek szerint egy újabb pályázó, aki 5 év alatt valóban nem tudna nyereséget termelni, a rákövetkező időszakban nem tud mivel számolni; egyelőre még senkiben nem fogalmazódott meg egy a digitális korszakra vonatkozó reális piackép.


4. Mi a TV2 véleménye arról, hogy az ORTT szerint a színvonal romlott a csatornánál is?

A számok nem ezt tükrözik. A nézettség, a másik oldalon a reklámpiaci bevételek azt igazolják, hogy a mindenkori igényeket sikeresen kielégítjük. A TV2 2002-ben döntött a minőségi műsorkörnyezet megteremtéséről. Az elmúlt években minden döntés ezt szolgálta: olyan produkciókat tűztünk és tűzünk műsorra, amelyek egyszerre képesek szellemi és emocionális értékeket közvetíteni. Ennek mintapéldája a Megasztár.

5. Valóban reális alternatíva volt a műholdas műsorszórás?

Ez csak a legvégső esetben jöhetett volna szóba, de inkább nem számoltunk vele. A TV2 számára lényeges kérdés a lefedettség, amelyről elmondhatjuk, hogy gyakorlatilag a teljes lakosság nézheti műsorainkat. A háztartások részéről is beruházást igénylő műholdas műsorszórás, éppen anyagi vonzata miatt, csökkentené a TV2 lefedettségét.


6. MI a TV2 álláspontja a közszolgálati műsorok arányának csökkentésével kapcsolatosan?


2004 elején sikeresen meg tudtunk állapodni abban, hogy a közszolgálati műsorok arányát valamelyest csökkentsük, így a jelenlegi konstrukcióval elégedettek vagyunk, ebben a kérdésben nincs véleménykülönbség köztünk és az ORTT között.

7. Mi a TV2 álláspontja a koncessziós díj csökkentésével kapcsolatosan?

A koncessziós díjat valóban sokalljuk, elég, ha kitekintünk a régióra, ahol a magyarországi díjak töredékéért kapják meg a szolgáltatók a jogot. Ezen túlmenően a digitális vízió megvalósulásával a frekvencia értéke jelentősen csökkenni fog, amelyet ki kéne fejezni az árakban is.

8. Mi a TV2 véleménye, álláspontja a döntés végeredményével kapcsolatosan?

A TV2 örömmel fogadta az ORTT döntését, várakozásunknak megfelelően a testület a szerződésben foglaltnál korábbi időpontban hozta meg határozatát. A koncessziós szerződés meghosszabbításával lehetőség nyílik, hogy a TV2 2012-ig minőségi műsorkörnyezetet biztosítson nézői számára, amelyben továbbra is hangsúlyos teret szán a közszolgálatiság megjelenítésének.

A csatornák szerződésben vállalt kötelezettségeinek egyik legfontosabb célja az, hogy a médiaipart el kell tudniuk tartani. Nem elhanyagolható szempont, hogy az engedéllyel a kezünkben, továbbra is képesek leszünk fenntartani közvetlenül vagy közvetve több száz munkahelyet.
A működés folytatásának üzleti feltételei természetesen lényegesek, ezek azonban értelemszerűen bizalmasak.

9. Mikorra várta a TV2 az ORTT döntését?

Az ORTT határozott arról, hogy legkésőbb őszig meghozza a döntést. Szorgalmaztuk a korai - így a júliusi - döntést, hiszen a szerződés szerinti időpont éppen a jövő évi választásokra esik. Nem tartottuk ésszerűnek odáig kitolni a tárgyalásokat, hiszen az ORTT-ben is különböző politikai pártok képviselői ülnek, így a választási időszakban nehézkessé válna köztük a megegyezés.

A másik érv, amely a mielőbbi döntés mellett szólt, a filmvásárlási szerződéseink, amelyeket 2 évente kötünk, azaz még idén meg kell vásárolnunk a 2006-2007-es évre tervezett filmeket. Óriási a kockázat, olyan időszakra filmes vállalásokat tenni, ahol még a csatorna műsorszolgáltatási joga sem biztosított.

10. Mennyit és mit kellett tennie a TV2-nek a lobbizás terén?

A TV2 olyan helyzetben van, hogy nem kellett nagyon intenzíven lobbizni, hiszen az ORTT-vel egyébként is folyamatosan informálódunk egymás között, tehát mindkét fél tisztában van a másik álláspontjával. Úgy véljük, hogy mindannyiunk közös érdeke a zökkenőmentes hosszabbítás, a stabil médiapiac.

11. Mit tervez a TV2 a következő 5 évben?

Célunk, hogy felkészüljünk a digitális tévézés időszakára, amely teljesen új feltételeket szab majd: a piaci szereplők száma jelentősen meg fog nőni, ugyanakkor a piaci részesedések elaprózódnak majd a csatornák között. Újfajta tévés szolgáltatások lépnek majd életbe, pl. az electronic programme guide, a fizetős tévé stb.

Rövidtávon tovább bővítjük értékesítési portfoliónkat és törekszünk arra, hogy minél több olyan marketingmegoldást dolgozzunk ki, amelyek segítik hirdetőinket a reklámzajból való kiemelkedésben. Ez persze a nézők számára is kedvező lehet, hiszen változatos interaktív játékokban vehetnek részt, vagy szponzor-finanszírozott szórakoztató műsorokat láthatnak, amelyek a hirdetők segítségével magas színvonalat érhetnek el. A műsorpolitikában továbbra is követjük eddig stratégiánkat, amely a minőséget állítja középpontba. Nem vállalunk fel például olyan saját gyártású produkciókat, amelyek szélsőségesek és negatív értékeket közvetítenek.

Forrás www.portfolio.hu

Hozzászólások

comments powered by Disqus