SAT.HU ANTENNA SZAKÁRUHÁZ TERMÉKAJÁNLÓ

Botrányosak a kereskedelmi TV-k új trükkjei - de nincs mit tenni

Dátum: 2007-12-08 14:58:08   |  
Gyűlöli, hogy a kereskedelmi TV-k film közben pofátlanul reklámoznak és félórákat ajánlóznak, ráadásul jelentősen megemelkedik a reklám hangereje a filmhez képest? A politikusok egy gombnyomással tehetnének ellene, de már most tudni lehet, hogy nem fognak.
Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) tehetetlen a kereskedelmi televíziók rekláminváziójával szemben. Az országos sugárzású két nagy kereskedelmi televízió hetek óta olyan reklámozási taktikát folytat, amely az ORTT szerint is aggályos, ám a TV-ket egy jogi kiskapu miatt nem büntethetik érte.
A módszer lényege, hogy mikor véget ér az egyik műsorszám, akkor rögtön elkezdik a következőt, nincs előzetes, sem reklám. Majd nagyjából tíz perc után azonnal bevágnak egy unalmas reklámblokkot és egy még szörnyűbb ajánlót.

Tudatos marketingtaktika

Várdy Zoltán, a TV2 igazgatója egy rádióinterjúban korábban elmondta, hogy a módszert azért találták ki, mert ha nem szakítják meg az adást két film között, akkor az emberek kevésbé kapcsolnak el, majd a film kezdete után néhány perccel bevágják az első reklámblokkot. A televíziós nézettségi statisztikából pontosan látszik, hogy a reklámok alatt szinte a nulláig zuhan az adók nézettsége, ezzel egy időben viszont a konkurens adóké megemelkedik. A folyamat elkerülésének érdekében a TV-k minden trükköt megragadnak, az eltolt reklámblokk egyelőre hatásos fegyvernek bizonyul a \"elvándorló nézőkkel\" szemben.

Hasonlóan aggályos, hogy a reklámok lényegesen hangosabbak a műsoroknál - bár a TV-k állítják, hogy a hangerőt nem, csak a magas-mély hangsáv egymáshoz viszonyított arányát tolják el. Az emberi fül számára ugyanakkor ettől még hangosabb marad a reklám, mint a film.

Aggályos a tevékenységük

Mint a STOP megtudta, a kereskedelmi televíziók szabályos működését vizsgáló ORTT is tehetetlen az új marketingtaktikával szemben, bár szerkesztőségünkbe megküldött levelükben kifejtették, aggályosnak találják a TV-k megszakító eljárását a sugárzott filmek művészi egységességével kapcsolatban, ám nem tehetnek az üggyel kapcsolatban semmit, mivel a médiatörvény úgy rendelkezik, hogy műsorszámban közzétett reklám illetve reklám-összeállítások között 20 percnek kell eltelnie. Ám ez nem azt jelenti, hogy a műsorszám kezdetétől számított 20 percig nem lehet reklám, hanem a műsorszámon belül közzétett reklámblokkok között kell 20 percnek eltelnie. Azzal, hogy a TV-k húsz percen keresztül sugároznak folyamatosan műsort, teljesítik az elvárásokat, az pedig nem számít, hogy a két reklámblokk között hány filmet kezdenek el, vagy fejeznek be.

Várhatóan nem változtatnak a szabályokon

A Parlamentben jelenleg is zajlik ötpárti egyeztetés az új médiaszabályozásról, de az várhatóan nem tartalmaz majd reklámszigorításokat. Ezt mutatja az is, hogy a november végén Brüsszelben elfogadott, az audiovizuális médiaszolgáltatásokról szóló egységes EU irányelv - noha voltak benne próbálkozások például a reklámhangerő szabályozására - nem tartalmaz ilyen rendelkezéseket. Várhatóan a hazai jogalkotók az új médiatörvénnyel kapcsolatban igazodnak az EU-s irányelvekhez, és nem fogják a kereskedelmi televíziók szarvát letörni. A reklámok idejére tehát marad az átkapcsolás, pisiszünet, vagy a nyugodt bóbiskolás félbeszakadása az ordító mosópor-reklámok miatt.


Forrás: stop.hu

Hozzászólások

comments powered by Disqus