SAT.HU ANTENNA SZAKÁRUHÁZ TERMÉKAJÁNLÓ

Európai DVB-T hírek

Dátum: 2005-04-19 10:22:08   |  
Az AH Digitális műsorterjesztési hírlevele
A lengyel DTT már úton van
A lengyel nemzeti kereskedelmi adók, a Polsat és a TVN úgy döntöttek, tovább már nem várhatnak a közszolgálati csatornára, a TVP-re, hogy az csatlakozzon hozzájuk a DTT platform beindítására felállítandó konzorciumba. Így megállapodást írtak alá, amelyben Polski Operator Telewizyjny (POT) néven egy 50-50%-os tulajdonú vegyes-vállalatot alapítottak, amely valószínűleg az év során a későbbiekben szolgáltatásba kezd. Wieslaw Walendziak, a projekt tervezője lett a POT elnöke, Adam Brodziak és Tomasz Berezowski, a Polsat, valamint a TVN műszaki igazgatói, pedig társ-alelnöki kinevezést kaptak. A TVP-nél jelenleg az ország több területén van folyamatban kísérleti DTT szolgáltatás, elsősorban a köztelevízió regionális csatornája, a TVP3 lefedettségének a javítására. A Polsattal és a TVN-nel való összefogás lehetősége továbbra sem kizárható, bár egyre kevésbé tűnik valószínűnek. Mindettől függetlenül Mariusz Walter, az ITI Csoport alelnöke elmondta, hogy a TVN iránt potenciális külföldi befektetők is érdeklődnek. Hozzátette, hogy bár jelenleg az ITI Csoport ezeket nem veszi figyelembe, ez a helyzet változhat.
forrás: http://www.broadbandtvnews.com/ - április 1.


Franciaország - a DTT szolgáltatás hivatalos indítása

Március 31-én, 18:00-kor a miniszterelnök hivatalosan elindította a francia DTT-t. A népesség 35%-a 14 ingyenes TV-program szolgáltatáshoz fér hozzá az indulásnál. A lefedettséget szeptemberben a lakosság 50%-ára terjesztik ki. Júniusban további ingyenes televíziós szolgáltatások indulása várható, a fizetős DTT platform pedig szeptemberben kerül majd beindításra.


Franciaország - négy háztartásból egy DTT-t szeretne

Egy a Médiamétrie által végzett tanulmány szerint a francia háztartások 27%-a szeretne hozzáférést DTT szolgáltatásokhoz. A férfiaknál ez az arány (33%), ami meghaladja a nők körében mért értéket (22%). A 18 és 34 év közöttiek (30%) a 65 év felettiekhez képest (65%) jobban várják a DTT szolgáltatásokhoz való hozzáférést.

forrás: ITR News


Franciaország - felkészülés a DTT 2. ütemére

Míg Franciaország készen áll a lakosság 35%-a számára lefedettséget biztosító DTT szolgáltatásainak március 31-i indítására, már a DTT kiterjesztés következő üteme is folyamatban van. A CSA (Conseil Supérieur de l\' Audiovisuel) bejelentette, hogy a multiplex üzemeltetőknek a jelenleg DTT-vel lefedett területeiket szeptemberben a lakosság 50%-ára ki kell terjeszteniük.
Ezek szerint a következő városok lakosai férhetnek hozzá a DTT szolgáltatásokhoz: Ajaccio, Bayonne, Bourges, Caen, Cherbourg, Grenoble, Le Havre, Le Mans, Nantes, Orléans, Reims, Saint-Étienne, Toulon, valamint Lille és Toulouse kiterjedt részein.

forrás: CSA website


Németország - Bajorország a DTT indítására készül

A müncheni olimpiai torony megnőtt. A müncheni május 30-i DTT indulás előkészületeként új TV antenna került felszerelésre. A 43 m magas antennát helikopterrel, több részletben, szállították a torony tetejére. Az analóg szolgáltatás leállítása augusztus 31-re várható.

forrás: Bavarian DVB-T Project Office és a ddp


Spanyolország - elutasították az ellenzéki párt DTT indítványait

A Spanyol Országgyűlés elutasította az ellenzéki Spanyol Néppárt által benyújtott, a DTT szolgáltatások kiterjesztésére vonatkozó indítványokat.

Javaslatai között a Spanyol Néppárt az analóg szolgáltatás leállításának időpontját 2010-ről 2008-ra kívánta előbbre hozni. Továbbá szeretett volna egy kezdeményezést indítani az Európai Bizottságnál a digitális átállási folyamat próbaüzemének ösztönzésére.

forrás: EFE.es


forrás: http://www.digitag.org/news/globnews.htm - április 1.


Olaszország a tervek szerint halad a 2006-os átálláshoz

Az olasz hírközlési miniszter, Maurizio Gasparri, kijelentette, hogy hazája továbbra is jó úton halad a digitális TV-re való 2006-os átállás felé. ?Olvastam néhány ostoba főcímet, melyeket ostoba emberek írtak. Az átállás határideje kitűzésre került, ez 2006, és ez nem változott.? - mondta. Gasparri nem kommentálta a helyi sajtó jelentéseit, melyek azt engedik sejtetni, hogy az átállás esetleg késhet. ?A pénzügyi törvényben bizonyos külön intézkedéseket fogalmaztunk meg a ?teljesen digitális? területekre vonatkozóan, mely egy módja a leállítás felgyorsításának, mint ahogy az Németországban, Berlinben is történt. Ezt nem én találtam ki. A folyamat előrehozása egyes területeken nem jelenti a folyamat egészének késleltetését. A törvényben előírtaknak megfelelően dolgozunk a digitális rendszerre való átálláson.?

forrás: http://www.broadbandtvnews.com/ - április 7.



Spanyolország: Szakértők szerint az analóg TV licencek késleltetni fogják a DTT-t
A spanyol országgyűlési bizottság elé terjesztett iparági számadatok szerint a további két új analóg TV licencre tett kormányjavaslat késleltetni fogja a DTT újraindítását.
Silvio Gonzalez, az Antena 3 ügyvezető igazgatója meglepődött azon, hogy a kormány - mint mondta - ?úgy akar fellendíteni egy új technológiát, hogy további licenceket ad a régi (analóg) technológiának?. ?Amit ma az analóg területen teszünk, az megszabja a digitális TV fejlődését? - emelte ki Andoni Oztuzar, az ETB regionális csatorna ügyvezető igazgatója.
Egy a Gaptel által nemrégiben készített jelentés szerint a DTT bevezetésének és fejlesztésének előfeltétele az analóg földi sugárzás záros határidőn belüli leállítás. A jelentés kifejtette, hogy most van itt az ideje a DTT fejlesztésének, és egy újabb halasztásnak a piacra nézve katasztrofális következményei lehetnek.
David Del Valle, Madrid

forrás: www.advanced-television.com




DAB az Egyesült Királyságban
Ian Dickens, a Digitális Rádiófejlesztési Iroda (Digital Radio Development Bureau, DRDB) igazgatója, Egyesült Királyság
Hogyan lehet az, hogy nulláról indulva az Egyesült Királyság röpke öt év alatt a DAB világának vezetőjévé nőtte ki magát...
...míg más országok még csak most kezdik felfedezni a digitális rádiótechnológiában rejlő lehetőségeket?
A műsorszolgáltatási technológiák kiterjesztésének egy alapvető velejáró problémája van, még pedig az infrastruktúraköltség. Ez más, mint valami újat kitalálni zenelejátszásra, felvételre vagy letöltésre (CD, mini-disk, MP3, stb.), ahol a felhasználó csak csatlakoztatja az egyik gépet a másikba, és új zenetárral szerelkezik fel. Az új műsorszolgáltatási technológiák esetében olyan módszerre van szükség, ahol a hang, a kép vagy az adat egyetlen központi állomásról jut el kis vevőkészülékek millióihoz az ország egész területén. Ez lehet földfelszíni adóhálózat, kábelrendszer vagy az űrbe kilőtt műhold. Ez pedig bizony drága.
Európa nagy része még mindig a ?huszonkettes csapdájának? foglya, avagy a ?tyúk és a tojás? kérdésénél tart; ez az Egyesült Királyságban az 1990-es évek végére volt jellemző, amikor a digitális rádió még csak egy kósza ötlet volt Quentin Howard, a BBC és még néhány, az új lehetőséget támogató gyártó fejében. Ön mit tenne a műsorszolgáltatók helyében? Költene a földfelszíni adóhálózatra, a multiplex licencek pályázataira és új DAB rádiószolgáltatásokat befogadó rendszer létrehozására, miközben tudja, hogy a boltokban nem lehet kapni semmit, ami lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy hallgathassák ezeket a nagyszerű új programokat? Vagy várna, amíg a gyártók már elfogadható áron adják a termékeiket, és a fogyasztók sietnek felvásárolni azokat, még az új szolgáltatások beindulása és a robosztus adóhálózat kiépítése előtt?
Vagy, okosan, felismerné, hogy ez csak úgy működik, hogy ha mindkettőt tesszük ?. egyszerre.

- 2004-ben az Egyesült Királyságban 836 300 DAB digitális rádiót adtak el, így már összesen 1.2 millió darab van forgalomban.
- Ez a 2003-as adatokhoz képest 178%-os növekedést jelent.
- 2004-ben a DAB digitális rádiók piacának értéke az Egyesült Királyságban 87 millió fontra volt tehető.
- Ez 148%-kal múlja felül a 2003-as eladások értékét.



Kormányzati támogatás
Az Egyesült Királyság sokat köszönhet a műsorszolgáltatók DAB indítási törekvései mögött álló kormányzati támogatásnak. Ezzel azt még nem mondhatjuk el, hogy a kormányzat támogatásokat adott, csak azt, hogy a törekvéseink mögé állt. A digitális átállás ösztönzésére a kormány nem állami dotációt adott a gyártók és a műsorszolgáltatók részére, hanem azzal támogatta a DAB multiplexhez csatlakozó műsorszolgáltatókat, hogy számukra automatikusan meghosszabbította az analóg licenceket. Továbbá erős törvényi szabályozások léptek életbe már a korai fázisban, amelyek a DAB licencek kiterjesztését, a multiplexeket és a szolgáltatásokat egyértelművé, érthetővé tették.
Ilyen környezettel a háttérben, az Egyesült Királyság kereskedelmi és közszolgálati műsorszolgáltatói számára nyilvánvalóvá vált, hogy az egyetlen módja a DAB beindításának, az összefogás, az erőik és szaktudásuk egyesítése, hogy arra késztessék a chip-gyártókat és gyárakat, hogy új termékeket hozzanak ki, a kiskereskedőket, hogy töltsék fel a raktáraikat ezekkel az új termékekkel, és azután az új technológia minden előnyét egységesen kínálják az ügyfeleknek. Így 2001-ben a BBC és az Egyesült Királyság főbb kereskedelmi rádió műsorszolgáltatói megalapították a DRDB-t (Digital Radio Development Bureau - Digitális Rádiófejlesztési Iroda), és azt a feladatot tűzték ki számára, hogy a lehető legrövidebb időn belül érje el a DAB digitális rádió tömeges piaci jelenlétét.
Időközben Quentin Howard és a Digital One úgy döntöttek, hogy, ha a hegy nem meg Mohamedhez, Mohamed megy a hegyhez. Üzletet kötöttek, és beruháztak egy egyedi brit cégbe, az Imagination Technology-ba, melynek eredményeként megszületett a kisebb, olcsóbb, és alacsonyabb energiaigényű DAB chip, amely, most először, lehetővé tette, hogy a DAB rádiók kilépjenek a ?Hi-Fi sztereo? fennhatósága alól.
A termékek azon nyomban hordozhatóvá váltak, most már töltő nélkül is működnek, és már 100 angol font alatti áron is eladhatóak.

Új szolgáltatások
A következő pár évben egyre több gyártó látta meg a DAB rádióban rejlő lehetőségeket mind az értékesített mennyiségek és az értékesítési bevételek, mind a piaci részesedés területén. A DAB-bal kapcsolatban korábban szkeptikus kereskedők hirtelen felismerték, hogy új életet lehelhetnének az audio piacba, amely az FM ?60-as évekbeli berobbanása óta innovációt nem látott? és ugyanakkor egy kis haszonra is szert tehetnek.
A kutatások szerint a DAB digitális rádiót vásárlók mintegy 70%-a azért vesz ilyen terméket, hogy új állomásokat foghasson. Az Egyesült Királyságban a DAB rendszerben 168 különböző néven futó rádióadó fogható. Az országosan 418 különböző műsorszolgáltatásnak több mint a fele csak DAB rádión fogható. Ha csak a már meglévő FM állomások műsorait adják, az nem ösztönzi a vevőket arra, hogy DAB rádiót vásároljanak. A jobb hangminőség is keveset nyom a latba, mivel az emberek általában elégedettek az FM rádiók minőségével. Ha azonban a vásárlóknak valami egyedit és újat ajánlunk, melyet az analóg rádión nem kaphatnak meg, akkor már rohannak is a boltokba.
DAB-on keresztül nyújtva az FM szolgáltatást, lehetőség nyílik arra, hogy a hallgatóban erősítsük a digitális élményt. A gördülő szöveg egy hatásos eszköz, mely további reklámüzenetek, valamint a programokkal kapcsolatos tájékoztatók továbbadására ad lehetőséget. Mivel itt nincs szükség arra, hogy a hallgatók a frekvenciasávot észben tartsák, könnyebben megtalálják az adót, és könnyebben tudnak visszatérni rá, ez pedig növeli a rádióadóhoz fűződő márkahűséget.
Az áru most már eladható és megfizethető. A BBC és a kereskedelmi műsorszolgáltatók is elegendő új formátumot nyújtanak ahhoz, hogy felhívják magukra a fogyasztók figyelmét. Van egy marketing iroda, amely egyrészt adatokat gyűjt, melyek segítségével a DAB termékeket a japán és távol-keleti adók felé reklámozza, másrészt pedig az új technológia adta előnyökről közvetlenül a felhasználókat is tájékoztatja.

Erősödő figyelem
A DAB digitális rádió az Egyesült Királyságban a lakosság 59%-ban (azaz 29 millió felnőtt körében) ismert. Ha már megfizethető a termék, az adóhálózat és a speciális, csak DAB-on fogható tartalom rendelkezésre áll, a következő lépés, hogy ezt az emberek tudtára kell hozni. A DAB marketingjéhez valójában az összes szereplő együttműködésére szükség van. A tájékoztatásnak egyöntetűnek és következetesnek kell lennie, hogy semmiképpen ne zavarja össze a hallgatókat. Ezért fontos az, hogy mint az Egyesült Királyságban is, a marketing kampányok összehangoltak legyenek. Az egyes műsorszolgáltatók reklámozhatják a saját szolgáltatásaikat, ugyanakkor a versenytársakkal összhangban kell tartani a DAB általános üzenetét. A teljes szektoron belüli, átfogó támogatás nélkülözhetetlen, és ebből a szempontból egy központi marketingiroda, mint amilyen a DRDB is, felbecsülhetetlen értékű.
A legutóbbi időkig a hirdetés a DAB digitális rádión korlátozott volt. Azonban az egyes digitális rádióállomásoknál az egymilliót is elérő hallgatószám mellett (ha a digitális TV-n keresztüli rádióhallgatást is beleszámítjuk) a reklámügynökségek és a hirdető-ügyfelek (média vásárlók) egyre nagyobb figyelmet fordítanak erre a médiumra. Bár a DAB-specifikus termékek hallgatottságának mérése ma még nem lehetséges, becslések szerint az 1,2 millió forgalomban lévő rádión mintegy 2,4 hallgató hangol rá hetente a DAB állomásokra. A 2005-ös év végére várható 2,5 milliós forgalomban lévő rádiószám mellett mintegy 5 milliós hallgatóság elérésére nyílik lehetőség. Hirdetők, figyelem! A műsorszolgáltatóktól függetlenül, a kutatások azt mutatják, hogy a DAB digitális rádiót hallgatók 21%-kal tovább hallgatják a rádióadót, mint azok, akik analóg rádiót hallgatnak!
Csábító gondolat lenne azt hinni, hogy a DAB digitális rádiópiac növelésével, legalábbis az Egyesült Királyságban, már készen vagyunk. De nézzük csak meg jobban! Ha a népesség 59% tudja, mi az a DAB, akkor 41%-a nem. Ha a népesség 85%-a élvezheti a DAB-val való lefedettséget, az azt jelenti, hogy 15%-a nem. A 2004-ben eladott DAB digitális rádiók száma 836 000 volt, ugyanakkor több mint 10 millió új analóg rádió talált gazdára.

Új technológiák
2005-ben újabb kihívás fenyeget az olyan új technológiák érkezésével, mint a DMB (Digital Multimedia Broadcasting), amely a DAB-ban gyökerezik, és használni tudja a meglévő DAB infrastruktúrát és a DRM (Digital Radio Mondiale, digitális rendszer AM műsorterjesztésre 30MHz alatti sávokban), melyet a DAB kiegészítő technológiájának tartanak. Az elektronikus műsorújsággal (EPG, electronic program guide) rendelkező digitális rádiók további változásokat hoznak majd a rádiózásban. Olyan új műsorszolgáltatási modellek tűnnek fel a láthatáron, melyek adatszolgáltatást és előfizetéses szolgáltatásokat nyújthatnak azoknak a hallgatóknak, akik készek fizetni egy speciális program-összeállításért. A mobiltelefonos lehetőségről nem is beszélve!
A DAB digitális rádió már nagy utat tett meg az elmúlt öt évben, de még továbbra is hosszú út áll előtte.

forrás: http://www.ebu.ch/en/union/diffusion_on_line/radio/tcm_6-36613.php


Digitális multimédiás műsorszolgáltatási kísérletek Németországban
Németországban elindították a ?Digital Advanced Broadcasting?-ot, a fejlett mobil szórakoztatást célzó kísérleti projektet

München, 2005. március 17. - A Digital Advanced Broadcasting (Fejlett digitális műsorszolgáltatás) DMB (Digital Multimedia Broadcasting, digitális multimédiás műsorszolgáltatás) segítségével hang és kép tartalmat valamint adatszolgáltatásokat juttat el az új hordozható vevőkészülékekre.
A kísérletet Regensburgban, Bajorországban futtatják, és kétévesre tervezik. A cél az, hogy a 2006-os labdarúgó világbajnokságra a mobil szórakoztatóeszközökre teljes lefedettséget biztosítsanak.
A projektet múlt héten, Münchenben indították útjára. Az eseményen az iparág 140 képviselője és 40, a világ minden tájáról meghívott vendég vett részt, közöttük tartalomszolgáltatók, műsorszolgáltatók, mobil szolgáltatók, hálózati infrastruktúrát nyújtó cégek, megoldás-szolgáltatókkal, készülékgyártók és kormányzati szervek.
Az eseményen bemutatták az első németországi élő DMB közvetítést. A vevőkészülékek tesztje Nagy-München területén a tömegközlekedési eszközökön, valamint 200 km/h sebességig az autókban is sikeresnek bizonyult.
Dr. Wolf Dieter Ring professzor, a kereskedelmi műsorszolgáltatásért felelős Bajor Médiahatóság (a BLM) elnöke a lehetséges partnereknek azt mondta, hogy a kísérlet kiterjed a mobil multimédiás környezet lehetőségeinek, alternatíváinak és kockázatainak vizsgálatára; az analóg rádió és TV műsorszolgáltatókat átvezeti az új, médiumokon átívelő digitális világba, és pontosan meg fogja mutatni, hogy a mobil felhasználók hogyan veszik igénybe ezeket az új termékeket és szolgáltatásokat.
?Meggyőződésem, hogy rövid időn belül a média nagy terepasztalán a DMB jelenti majd a digitális hidat, amely a médiumok összekötésével új utakat nyit meg. Ez lehetne a fő célja annak a sikernek, amit mindannyian szeretnénk - azaz a felhasználói lelkesedés növelésének.? mondta.
Az Európában és Ázsia egyes részein már gyökeret verő és egyre növekvő ellátottságot elérő DAB digitális rádió ráirányította a figyelmet arra, hogy hogyan lehetne a lehető leghatékonyabban képi multimédiás szolgáltatásokat eljuttatni mozgásban lévő eszközökre. Számos technológia szóba jöhet ennek a megvalósítására, de úgy tűnik, hogy a DAB lesz a befutó. Mivel a DMB a DAB leszármazottja, egy pár egyszerű trükk, és már képes is használni a DAB adóhálózatot, hogy a nagyközönséghez a rádióműsoron felül, videókat, képeket és adatokat juttasson el.
A DMB alkalmazás nemzetközi szabványosítását a WorldDAB kezdeményezte az ETSI-n (Európai Távközlési Szabványok Intézete) keresztül, mely hivatalosan is felelőse az információs és hírközlési technológiák Európán belüli szabványosításának. A WorldDAB elnöke, Annika Nyberg megerősítette, hogy a fórum támogatja a Digital Advanced Broadcasting projektet. ?Dr. Ring professzornak és kollégáinak a projekt iránt mutatott lelkesedése lenyűgöző. Bátorítóan hat azt látni, hogy Bajorország magához ragadja a kezdeményezést, és a DMB-t világos, elérhető célok felé vezeti.?
Reiner Müller, a BLM műszaki igazgatója azt állította, hogy a projekt el fogja indítani a konvergenciáról való párbeszédet, és be fogja bizonyítani a DAB/DMB előnyeit. ?Az emberek olyan technológiát szeretnének, amely minden területen használható, skálázható, illeszthető, elérhető árú, gyalogosan és közlekedési eszközön is használható, nagy teljesítményű és alacsony energiafogyasztású. A DAB mindezt képest nyújtani, és lehetőséget teremt az összeolvadó, médiumokat támogató technológiák egyesítésére.?
A BLM szívesen venné, ha az iparág szereplői ötletekkel, termék- és szolgáltatáskoncepciókkal járulnának hozzá a projekthez. Továbbá a CELTIC-hez folyamodott EU forrásokért, amely egy, az Eureka-n belüli projekt (az Eureka páneurópai, piacorientált ipari kutatás-fejlesztési hálózat), mely jóváhagyás esetén segítene a projekt támogatásában.

forrás: http://www.worlddab.org/latest.aspx





Hozzászólások

comments powered by Disqus