SAT.HU ANTENNA SZAKÁRUHÁZ TERMÉKAJÁNLÓ |
Hírműsorok az éteren túl |
||||||||||||||||||||
Dátum: 2007-09-02 12:08:05 | |
||||||||||||||||||||
Kiemelt figyelmet kap mostanában a digitális átállás, ám eközben szép csendesen más átalakulások is végbemennek az elektronikus médiában. Az utóbbi években jelentős mértékben elterjedtek a blogok, köztük találhatunk személyes naplóktól kezdve kritikai írásokat tartalmazó vagy adott témájú híreket gyűjtő blogokat, melyek igényességüket tekintve a jobb hírportálokéval vetekednek, gyakran azoknál gyorsabban is reagálnak egyes témákra, könnyen elképzelhető, hogy a hagyományos televíziócsatornáknak is konkurenciát jelentenek a közeljövőben. Az alábbiakban két népszerű video blogot mutatunk be. |
||||||||||||||||||||
Amanda 2006 júliusában elhagyta a Rocketboom-ot,. helyét az MTV-nél és a BBC rádiójánál és televíziójánál kutatóként, műsorvezetőként, íróként és produkciós vezetőként tapasztalatokat szerzett Joanne Colan vette át, aki némi profizmust hozott a csapatba, ám ezzel együtt a műsor közvetlen hangvétele is némileg megkopott. Persze nem ez volt az egyetlen jelentős változás az indulás óta eltelt közel három év alatt. 2004-ben egy belépő szintű videokamerával kezdték el a produkciót, komolyabb tapasztalat nélkül. Az idők folyamán HDV kamerára váltottak, és már technikailag is sokkal professzionálisabb hatású a műsor, ma már nem fordulhat elő, hogy a műsorvezető feje kilógjon a képből. Szerkesztési elvek A Rocketboom mutat hasonlóságot a hagyományos televíziós hírműsorokkal, azonban nagyon sok dologban eltér tőlük. Amiben a televíziós példát követte, az a főcím és bejátszások alkalmazása, és a jól bevett szokás, miszerint a műsorvezető egy asztal mögött ül, kezében papírokkal. Díszletként mindössze egy a falra kifüggesztett világatlasz funkcionál, ami azt szimbolizálja, hogy nézőközönségként az egész világot célozták meg. A hasonlóságok ennyiben talán ki is merülnek, térjünk át arra, mi az, amiben más.
Szemben a televíziós hírműsorokkal, a video blogot nem egy meghatározott időben sugározzák, és feltételezhetően a néző az elejétől a végéig nézi, így nincs szükség arra, hogy az elején röviden bejelentsék az összes hírt (a honlapon egyébként egy linkgyűjtemény található ezek forrásához a komolyabban érdeklődők számára), és reklámok előtt és után is újra megemlítsék a fontosabbakat, hogy az éppen bekapcsolódó nézők figyelmét is fenntartsák. Mivel nincsenek ráutalva, hogy aktualitás vagy a hagyományos értelemben vett hírérték szerint válogassanak, megtehetik, hogy egy bizonyos témakörre építsék fel a műsort, vagy legalábbis úgy válogathatják össze a híreket, hogy nem összefüggéstelenül követik egymást, hanem egy bizonyos logika szerint kapcsolatot teremtenek köztük. A műsorok összeállításánál figyelembe veszik a nézők visszajelzéseit, ezekből tudnak következtetni a célközönségük igényeire, és igyekszenek is ehhez idomulni. Bár a műsor minden nap azonos időpontban válik elérhetővé honlapjukon, keleti idő szerint reggel 9 órakor, nem élőben kerül rögzítésre, hanem teljes egészében felvételről megy. Erre egyrészről a felhasznált technológia korlátjai miatt szükséges, másrészről viszont bizonyos kényelmet is nyújt a készítőknek, mivel a műsorvezetőnek nem kell egyhuzamban felmondania az egész szöveget, a felvételt akár több részletben is elkészíthetik. Ezt a lehetőséget olyannyira ki is használják, hogy nem csak a bejátszások között, de gyakran a felkonferálás alatt is vágnak. A jump cut-ok efféle alkalmazására széles körben elterjedt a video bloggerek között, ebben az esetben tekinthetünk rá szakmai igénytelenségként, vagy mint sajátos stíluselemre.
Prezentálás Mivel a hírek tematikája eltér a hagyományos hírműsorokban látottaktól, egészen másfajta előadásmód jár hozzá. A Rocketboom esetén még az infotainment műsoroknál is inkább a szórakoztatáson van a hangsúly: a hírek alatt újabban hangulatnak megfelelő aláfestő zene szól, néha olyan hangosan, hogy a szöveget is alig érteni. A híreket rendszerint kommentárral együtt kapjuk, ami néhol komoly, néhol szarkasztikus. Az objektivitásról azonban mindenképp elfeledkezhetünk, ahogy a hírérték fogalmáról is: ha éppen olyan kedvük van fél perc alatt lezavarják a célközönség által vélhetően fontosnak tartott híreket, hogy aztán beszámolhassanak valami teljesen lényegtelen, de annál szokatlanabb, szórakoztatóbb jelenségről. A vágások használatából adódóan nincs szükség súgógépre, és a jegyzetek használata is többé-kevésbé feleslegessé válik, mivel néhány mondatnyi szöveget könnyen meg tud jegyezni a műsorvezető, azonban a papírok a felkészültségre utalnak, és retorikai eszközként sem utolsóak, látványos dobálásuk, vagy asztalról való lesöprésük például óhatatlanul is véleményt fejez ki. Négy különböző műsortípus váltakozik, melyek közül leginkább a hét első négy napjára készített "daily"-re vonatkoznak az eddigiek. Péntekenként (casual friday) teljesen szabadjára engedik kreativitásukat, ilyenkor mindig valami különlegessel készülnek. Ezenkívül tudósítóik (értsd: a Rocketboom szerkesztőségével baráti kapcsolatot ápoló vloggerek) alkalmanként helyszíni jelentésekkel (field report) jelentkeznek, jelentősebb eseményekhez pedig különkiadás jár.
Hasonló ötlettel állt elő a korábban mobiltelefonos játékok fejlesztésével foglalkozó Anil de Mello is. A videojáték iparban dolgozók már felismerték azt a jelenséget, hogy hatalmas az érdeklődés az egyszerűbb, néhány percre bármikor előkapható játékok iránt. Bár az igény szinte mindig is megvolt rá, az ezt kielégítő iparág csak az elmúlt években jött létre. A játékosokat eszerint két csoportba sorolják be, az alkalmi játékosok (casual gamers) számára tonnaszám készülnek egyszerű grafikájú és játékmenetű webes és mobilos játékok, míg a viszonylag kicsi, de még mindig jelentős számú keménymag (hardcore gamers) számára maradnak az összetettebb, történet-orientált, akár 50-100 óra játékidőt is nyújtó játékok. Mello ennek alapján úgy gondolta, hogy lenne igény direkt mobiltelefonra szerkesztett hírműsorokra is, melyek kis képernyőn is élvezhetők, és a megszokott 30 perces hosszal ellentétben mindössze 3-5 percig tartanak, nehogy elvonják a figyelmet más tevékenységektől.
Így született meg a 2005 március 30-án a MobuzzTV, melynek érdekessége, hogy spanyol és angol nyelvű hírblokkokkal is jelentkezik, és hamarosan egy francia nyelvű változattal beindítását is tervezik. Ironikus módon pont a mobiltelefonos elérhetőség nem valósult meg 100%-osan, mivel nem tudtak megállapodni a mobiltelefonszolgáltatókkal úgy, hogy műsoruk a felhasználók számára ingyenesen legyen hozzáférhető. A Rocketboom-mal való összehasonlítás elkerülhetetlen, mindkettő néhány perces, gyors tempójú, zenével aláfestett, szórakoztató jellegű műsort kínál az úgynevezett "kiberhírek" világából. Mello a kettejük közötti legnagyobb különbséget a hírekhez való hozzáállásukban látja, szerinte a Rocketboom inkább csak rámutat az érdekes témákra, a MobuzzTV-n beszélnek is róla. Vagyis a szórakoztatás-informálás arány náluk inkább az informálás felé húz. A műsorvezető személye A MobuzzTV angol változata 2005-ös indulása óra három műsorvezetőnőt fogyasztott el, legtovább Karina Stenquist látta el ezt a posztot, aki Zooey Deschanelhez hasonlatos sármjával írta be magát örökre a visszatérő nézők kollektív tudattalanjába. Júniusi távozását követően az ír származású Susan Hikey prezentált mindössze egy hónapig, jelenleg épp az utódját keresik, addig is maga a vezérigazgató, Anil de Mello látja el ezt a feladatot alkalmanként.
Hogy miért is nőnemű az összes műsorvezető? Nem bizony, nem véletlen. A Rocketboom és a MobuzzTV elsődleges célközönségét 20-as, 30-as éveikben lévő saját fizetéssel rendelkező, az IT területén dolgozó, egyedülálló, és állandóan neten lógó férfiak jelentik, akik aligha néznék a műsort egy magukhoz hasonlatos műsorvezetővel, legyen az bármilyen jártas is a témában. Veréb Géza
Ez a cikk a sat.hu cikkíró pályázatra érkezett. Értékelje Ön is a szerző munkáját |
Hozzászólások |
comments powered by Disqus |