SAT.HU ANTENNA SZAKÁRUHÁZ TERMÉKAJÁNLÓ

Új távlatok a tévézésben

Dátum: 2007-04-19 09:18:20   |  
Az internet két ügyeletes zsenije, a svéd Niklas Zennström és a dán Janus Friis a zenehallgatás és a telefonálás után a televíziózást is forradalmasítaná.

A két informatikai szakember a kilencvenes években a Tele 2-nél ismerte meg egymást, ahol létrehozták első közös vállalkozásukat, a Get2net internetszolgáltatót, valamint az everyday.com weboldalt. A sikeres indulás után 1999-ben önállósították magukat, s 2000-ben elindították a Kazaa fájlcserélő szolgáltatást, majd ennek eladását (2002) követően létrehozták a Skype nevű ingyenes online telefonszolgáltatást biztosító rendszert, amelyet 2005 októberében 2,6 milliárd dollárért az eBay vásárolt meg tőlük. A társaság 1,3 milliárd dollár készpénzt és 32,4 millió részvényt adott a luxemburgi vállalatért, 2008-2009-ben pedig további 1,5 milliárd dollárt fizet, amennyiben a Skype elér bizonyos kitűzött célokat.

Zennströmék 2006 nyarán ebből az összegből kezdték el egy újfajta internetes videómegosztó rendszer fejlesztését, majd év végén hivatalosan is bejelentették, hogy elindult a Venice Project, amelyet Joostra kereszteltek (a nevet jó csengése miatt választották, egyébként semmit sem jelent).

Sugárzás nyártól

Fredrik de Wahl, a szolgáltatás vezérigazgatója akkori közleményében elmondta, hogy páros a Joosttal (www.joost.com) - az internetezők igényeihez, szokásaihoz alkalmazkodva - a televíziózást szeretné átalakítani egy olyan szoftver megvalósításával, amely a hagyományos televíziózás és az internet előnyeit egyesíti úgy, hogy ehhez a fájlcserélők technológiáját veszik alapul. Vagyis a filmstúdióknak, kábeltelevíziós társaságoknak (illetve bárkinek, aki műsorok jogaival rendelkezik) kínál majd kiváló minőségű, gyors, interaktivitással \"fűszerezett\" műsorszórási lehetőséget az interneten keresztül.

A hírek szerint a Joost gyakorlatilag már kész van, de nyárig valószínűleg nem indítják be az adást. A luxemburgi székhelyű cég hatezer tesztelővel állt kapcsolatban hónapokon keresztül, és az ő észrevételeik, javaslataik alapján finomítják a rendszert, de már most egyöntetű a vélemény, hogy a Joost összességében nagyságrendekkel jobb lesz, mint a többi videomegosztó.


Niklas Zennström (1966-) az Uppsala Egyetemen szerzett üzleti, mérnöki és informatikai MSc diplomát. Szakmai pályafutását a Tele 2-nél kezdte, ahol részt vett a Get2net európai internetszolgáltatási üzletág elindításában és üzemeltetésében, valamint ő volt a www.everyday.com internetes portál vezérigazgatója. Később társalapítója és vezérigazgatója a Kazaa-nak, eközben létrehozta a Joltid és az Altnid szoftvervállalatot. 2003-ban társalapítóként jelen volt a Skype indulásánál, amelyet 2005 őszén adtak el. Azóta a Joost projekt beindításán dolgozik. A Time magazin 2006-ban a világ száz legbefolyásosabb embere közé sorolta.

Janus Friis (1976-)Dánia elsőként alakult internetszolgáltatójánál, a CyberCity help deskjénél kezdte pályafutását. Ezután a Tele 2-nél helyezkedett el, s itt találkozott Zennströmmel, akivel összefonódott további pályája. Ő is részt vett a Get2net és a www.everyday.com beindításában, majd a Kazaa létrehozásában. Társalapítója a Joltidnak és az Altnetnek, valamint ő az igazgatója a Bullguard biztonságiszoftver-gyártó vállalatnak. 2003-ban társalapítója a Skype-nak, majd 2006-tól a Joostnak.


Szerzők műsora

Az indulást a technikai tesztek mellett a szerzői jogi ügyek rendezése is késlelteteti. Mint ismeretes, a Kazaaval számos, súlyos pénzügyi következményekkel járó problémája volt a párosnak, ezért most előzetesen leszögezték, hogy jogilag teljesen tiszta vállalkozást szeretnének működtetni, amely elnyeri az üzleti partnerek bizalmát is. Ezért a YouTube-bal ellentétben a felhasználókat teljesen kizárják a tartalomgenerálásból, viszont hosszan tartó tárgyalásokat folytattak a médiavállalatokkal, hogy milyen feltételek mellett tehetik majd közzé anyagaikat. A projekt elindítását ez is hátráltatja, mert a technikai és technológiai fejlesztés részletei mellett az üzleti és jogi problémákat is megnyugtatóan tisztázni kell.

A nagy tartalomszolgáltatók részéről máris komoly érdeklődés mutatkozik, s elsőként meg is állapodtak a YouTube-bal szakító Viacommal (a médiaholdingé több mint 130 network joga, ezek között található az MTV, a VH1, a Dreamworks, a Comedy Central, a Nickelodeon, a Logo, a Spike TV, a BET Networks, a Paramount Pictures, a Paramount Vantage, a Paramount Classics stb.). A cég olyan műsorokat terjeszt majd a fájlcserélő-alapú internetes televíziócsatornáin, mint a My Super Sweet Sixteen, az Evening Show, az I Love New York, az American Gangster vagy a Beavis and Butthead. Ugyancsak vonzók lehetnek a Paramount egész estés filmjei, amelyek között klasszikusok és vadonatúj produkciók is műsorra kerülnek.

Eddig a Viacom mellett a National Geographic és az Atlantic Records csatlakozott az új távlatokat nyitó műsorszórási rendszerhez, de előrehaladott tárgyalások folynak a CNN, a BBC, a Warner Music Group és az Endemol képviselőivel is.

Minőségi filmek

A Joost programja - ellentétben a népszerű YouTube-bal - nem rövid klipekre, hanem hosszú időtartamú, jó minőségű anyagokra épít, s valódi, a nézők által összeállított műsorú televízió lesz. Tehát nagysikerű filmeket, dokumentumműsorokat, teljes koncertfelvételeket lehet majd megnézni rajta. A Joost ajánlata azért is tetszik a leendő partnereknek, mert csak megnézni lehet a videókat, elmenteni nem, ráadásul még bevételeket is szerezhetnek belőle.

Az ingyenességet úgy kívánják biztosítani, hogy - hasonlóan a hagyományos kereskedelmi televíziók műsorához - reklámok szakítják majd meg az \"adást\", s az elképzelések szerint a kínálatba felvett és világszerte sugárzott csatornák reklámbevételeiből a Joost is részesedést kap. Ennek mértéke attól függ, hogy ki adja el a reklámidőt: a tartalomtulajdonos vagy a Joost értékesítési részlege. A hírek szerint a cég a Viacom képviselőivel úgy állapodott meg, hogy a filmstúdió maga értékesíti majd a saját produkcióinak reklámszüneteit.

Az eddigi tárgyalások nagyobb zökkenők nélkül zajlottak le, s az agytröszt igen nagy reményeket táplál a szoftverrel kapcsolatban, mert abban bíznak, hogy \"találmányuk\" a jövőben feleslegessé teszi az illegális tévéműsor- és filmletöltéseket, ha megfelelő sávszélesség birtokában bárki bármit ingyen megnézhet az interneten. \"Szerintünk az időzítés tökéletes. Különben bele se vágtunk volna - nyilatkozta nemrégen optimistán Friis. \"A Kazaaval és a Skype-pal szerencsénk volt, mert eltaláltuk az igényeket. Reméljük, hogy a következő projektünkkel is a tízes közepébe találunk.\"



Működés a fájlcserélők elve alapján

A laikus szemével nem sok különbség van a Joost és a webes videomegosztók vagy -lejátszók között, mert a tévétársaságok azokat szintén használják legnépszerűbb műsoraik közzétételére, és az ingyenes tartalmakat ott is reklámok kísérik. A lényeg azonban ez esetben láthatatlan: az új szoftver ugyanis a fájlcserélők alapelvén működik, vagyis a felhasználó által éppen lejátszott műsorfolyam bitjei azonnal visszakerülnek az online \"vérkeringésbe\", és ezáltal mások számára is folyamatosan elérhetővé válnak. Szakértők szerint a szoftvernek csak az a hátránya, hogy eléggé \"gépigényes\": használatához legalább egy gigahertzes Pentium 4-es PC kell fél gigabájt memóriával, és DirectX 9-es videókártyával, amelyen legalább 32 megabájt memória van. Lemezterületből is kell neki bőven, mert bár maga a lejátszó ugyan csak 45 megabájtot foglal el, de összesen 500-ra van szüksége a letöltött anyagok tárolásához. Mellette nem is célszerű más erőforrás-igényes szoftvert futtatni a számítógépen. A készítők a Joost használatához legalább egy megabites ADSL-vonalat ajánlanak, és a nagy adatforgalom miatt csak a fix díjas előfizetés ajánlott.



Forrás: www.fn.hu

Hozzászólások

comments powered by Disqus