SAT.HU ANTENNA SZAKÁRUHÁZ TERMÉKAJÁNLÓ |
Minden nagyon szép, minden nagyon jó, csak drága |
Dátum: 2006-02-18 21:32:18 | |
A kábeltévé-előfizetők álma: szinte korlátlan kínálatból szabadon összeállítható programcsomag. Technikailag ez már megoldható. A gyakorlatban nem. Digitális televíziós körképünk újabb állomása.
|
Jelenleg átlagosan 50-60 csatornát visz házhoz egy kábeltévés cég. Nem kevés, de a kínálat könnyedén megsokszorozható lenne. A módszer ugyanaz, mint amellyel a hagyományos tetőantennákkal fogható csatornák számát négy-ötszörösére lehet növelni: digitálisan összetömörítik a jelet, így utaztatják a vezetékeken a lakásokig ahol aztán egy set-top-box kicsomagolja, és hagyományos tévénk számára is megjeleníthetővé teszi a képet. Ebből következik: ugyanakkora helyen sokkal több műsor továbbítható. Ehhez kell némi fejlesztés a központokban, a magunk részéről pedig be kell ruházni a jelátalakítóba. Ez költségigényes, cserébe több műsort kapunk.
Elvileg az is megoldható, hogy a 150-200-ra növelt műsorkínálatból mi magunk állíthassunk össze személyre szabott csomagot. Még egyszer, elvileg. Mert ez drága mulatság lenne. Nagyjából, mint konfekcióöltönyt venni, vagy úri szabónál varratni egy általunk választott anyagból, méretre, amelynek még a zsebei is ott vannak és akkorák, mint amilyet szeretnénk. Mert a mostani rendszer a tömeges terjesztésre van beállítva. Vagyis valamennyi házhoz hozott csatorna után fizetünk a kábeleseken keresztül a műsorokat előállító tévéknek, függetlenül attól, hogy nézzük-e vagy sem. A rendszer így osztja meg a költségeket a nézők között. A kisebb tévék az előfizetésekből befolyó összegből tartják fent magukat, nem a reklámokból. Ha a tényleges nézettség döntene, jó néhány televízió beborulna. Csakhogy az életképesek fenntartására is többet kellene áldozniuk azoknak, akik a távirányítóval szavaznak. Csak egy példa: a UPC-nél korábban a Sport 1-et 2500 forintért lehetett megrendelni külön. Betették egy csomagba, amelynek a havi díja a szétosztott terhek miatt csak 200 forinttal nőtt. Van, aki ennek sem örült, merthogy nem nézi, akkor minek fizessen többet. Kezdeményezések vannak a szélesebb szelektálási lehetőségre: tavaly év végén a T-Kábel és mikrohullámot használó Antenna Digital is több csomagot állított össze. Rugalmasabb a választás, de azért szó sincs egyénileg összeállítható csomagról. Az is valami, hogy a megrendelt alapcsomag mellett lehet szemezgetni. Az Antenna Digitalon például a megrendelt csomagon túl 190 forint/csatornánként öt adót választhatunk egyenként: egy arab hírtévét, egy kínai, egy portugál, egy román és egy orosz adót. Ígéret van arra, hogy nagyobb érdeklődésnél bővítik ezt a kínálatot. A megrendelők tömege ugyanakkor nem rohamozta meg a szolgáltatókat. A csatornaszám tehát könynyedén feltornázható kétszáz körülire, ahogyan például a nem kábelen, hanem műholdon terjesztett UPC Directnél már megoldott. Hasonló technikával indul a Digi TV is, egyelőre szerényebb választékkal. De a megnövelt csatornaszám mellett van egyéb előnye is a digitális technológiának. Például a DVD-hez hasonló nyelvválasztás a nemzetközi csatornáknál. Ott van az elektronikus műsorújság, amely megkönnyíti az eligazodást a több mint száz csatorna programja között, akár úgy is, hogy témák alapján keresünk rá valamire: például hol látható éppen természetfilm. Aztán ott van a drágább set-top-bokszokban a digitális videorögzítő: ez annyiban hasonlít egy átlagos videomagnóra, hogy felveszi a műsort. Csakhogy: arra is alkalmas, hogy ha élőben közvetített meccset nézünk például, és pár perces dolgunk akad közben, akkor, akárcsak egy DVD-filmet, megállíthatjuk a mérkőzést, elintézzük a dolgunkat, majd elindítjuk a meccset onnan, ahol megállítottuk. Az eszköz így csúsztatva adja a meccset, mi meg nem maradunk le semmiről. A set-top-bokszok miatt van azért probléma: megnehezíti a családtagoknak, hogy külön szobában más-más programot nézzenek. Hacsak nem áldoznak egy újabb előfizetésre. Márpedig a néző árérzékeny. Éppen emiatt a nagy áttörés még várat magára. Hollandiában például a hagyományos kábeltévérendszeren csak harminc csatornát továbbítanak, azaz fele annyit, mint nálunk. Még sincs tömeges igény a digitális váltásra. A UPC Hollandiában sürgetné a technológiai cserét, ezért ingyen ad kétmillió előfizetőjének set-top-bokszot, mintegy 300 millió euróért. Komoly befektetés, amelyik ha beválik, nálunk is lehet számítani ilyenre. Ha nem, akkor persze nem. Eddig az utóbbi verzió a valószínű. Haszán Zoltán Forrás: Népszabadság |
Hozzászólások |
comments powered by Disqus |