SAT.HU ANTENNA SZAKÁRUHÁZ TERMÉKAJÁNLÓ

Reklámok nélkül is megélnek a gyerekcsatornák

Dátum: 2006-07-25 11:05:33   |  
A nagyokhoz hasonlóan a gyerekcsatornák is őszre időzítik legfrissebb dobásaikat. A hazai piac le van osztva, a reklámbevételek alacsonyak, így olyan csatorna is akad, amely erkölcsi és nem anyagi okokból szórakoztatja a kiskorúakat. Mfor.hu körkép.
\"Jelenleg csak erkölcsi okokat tudok felsorolni. A gyerekek diszkrimináció- és erőszakmentes szórakoztatása kulcsfontosságú a mai világban\" - válaszolta a Nickelodeon egyik munkatársa azon kérdésünkre, miért éri meg ma Magyarországon rajzfilmeket sugározni. Mivel a csatorna körülbelül 115 ezer háztartásban fogható, így a hirdetők nem sűrűn kopogtatnak, s az egyetlen bevétel a kábelszolgáltató által az előfizetők után fizetett összeg.

A helyzet nem egyedi, a legnézettebb ilyen csatornának számító Minimaxon is mindössze a bevétel 20 százaléka képződik reklámokból. (A kereskedelmi tévék közül egyedülálló módon egyébként a hosszabb filmeket sem szakítják meg reklámokkal.) A fennmaradó 80 százalékot a Nickelodeonhoz hasonló módon szedi össze a csatorna, tudta meg az mfor.hu dr. Hajós Balázstól, a Minimax ügyvezetőjétől.

A vállalat vezető pozíciót tölt be reklámbevételek tekintetében a vizsgált csatornák között, ám mindez a jövőben változhat. \"Bár hazánkban is elindult az uniós tendencia, hogy egyre kevesebb reklám szerepeljen a gyerekcsatornákon, teljes megszűnésükre még bizonyosan várni kell. Még nyitott kérdés, honnan tudjuk fedezni a jövőben folyamatosan kieső részt\" - véli Hajós.



12 milliós rajzfilmek

A Jetix észre sem vette, hogy a régióban kisebb arányban szerepelnének a gyerekcsatornákon a reklámok. A Cartoon Networkön pedig mindössze 2005. szeptember 1-e óta van lehetőség arra, hogy magyar hirdetők is reklámozzanak. Ahogy Helen Lucy, a Cartoon Network PAN and CEE csatorna menedzsere és marketingvezetője fogalmazott, az értékesítés és a reklámbevételek elengedhetetlenek, a Turner Broadcasting System Europe Ltd. pedig egy üzleti vállalkozás. Tehát profitot kell termelnie, hogy minőségi műsorokat tudjon sugározni.

A vezető példaként egy 26 részes, epizódonként félórás rajfilmet hozott fel, amelynek összköltsége 12 millió dollár körül mozog. Ugyan konkrét választ nem kaptunk arra, a bevétel hány százaléka származhat reklámokból, annyi bizonyos, hogy óránként 3-4 perces hirdetői blokkal számolhatunk.

A képernyő is iskolapadba invitál

A tematikus csatornák megjelenése mindenesetre fenekestül felforgatta a rajzfilmnézési szokásokat. A megfelelő előfizetői csomag birtokában bármikor belepillanthatunk a rajzfilmikonok legfrissebb kalandjaiba, az új, nagy dobásokra és a folytatásokra pedig - a felnőtteknek szóló adókhoz hasonlóan - ebben a szegmensben is őszig kell várni.

A Jetix például stílusosan Shuriken School néven indít sorozatot: ez egy szűkös felszereltségű, különleges nindzsa iskola mindennapjait mutatja be, tudtuk meg Molnár Irinától, a csatorna magyarországi képviselőjétől. Októberben pedig elindul a Jetix és a japán Sav!The World Productions elsö koprodukciója. A 26 részes epikus sci-fi animáció egy tízezer évenként megrendezett Öban intergalaktikus futam krónikája.

A CN-nél augusztusban új részekkel jelentkezik a László Tábor, szeptemberben pedig két, eddig nem látott sorozat indul. A Ben 10 egy tízéves, mágikus átváltoztató karkötővel megáldott kisfiú kalandjait meséli el, míg a másik történet - ugyancsak az iskolakezdésre utalva - egy embergyermek viszontagságait követi nyomon az állatiskolában (\"Az edzőtársam egy majom\"). Novemberben a Robotboy újabb részeit sugározza majd a csatorna.

Döcög a hazai gyártás

A külföldi alkotások mellett hazai gyártású filmek is akadnak a csatornák repertoárjában, igaz, jóval kisebb számban. A Jetix még 2004-ben bővítette palettáját 18 órányi magyar gyártású rajzfilmmel, amelyeket a Pannónia Filmstúdiótól vásárolt. A mára klasszikusnak számító mesék (Pom Pom meséi, Mesék Mátyás királyról, Sebaj Tóbiás) a fiatalabbaknak szóló blokkban láthatók. A legendás Mézga család vagy a Bob és Bobek a Minimax műsorát szinesíti, és a hazai nézők mellett a cseh, a szlovák és a román gyerekeket (és szüleiket) is a képernyő elé szegezi.

A CN az európai gyártás lehetőségeit még csak most vizsgálja, a Robotfiú kalandjai például francia koprodukcióban készült. \"Ha akad egy jó magyar történet, nem zárkózunk el\" - fogalmazott Helen Lucy. A Nickelodeon a londoni központhoz igazodik ez ügyben.

Interaktivitásra sarkallnak

Az internet folyamatos térnyerése mellett nem mehetnek el a tévécsatornák sem szótlanul. Az interaktivitás növelését ki így, ki úgy oldotta meg. A Nickelodeon honlapja például hamarosan elindul, addig is a rajongói oldalakkal vigasztalódhatnak a nézők. Az egyik legismertebb SpongyaBobé. A többiek már működő site-tal büszkélkedhetnek.

\"Bevett gyakorlat a Jetix weboldalának öt éves működtetése óta, hogy online és on air módon egyaránt ösztönözzük a gyerekeket a játékokban való részvételre\" - fogalmazott Maciej Bral, a lengyelországi és közép-európai Jetix Europe Ltd. ügyvezetője. Hasonló szokás figyelhető meg a CN és a Minimax esetében is. Előbbi hazai honlapjával jelentős sikereket ért el, a letöltések száma havonta eléri a 10 milliót.

A Cartoon Network folyamatosan tekintget más lehetőségek felé is, jelenleg mindhárom mobiltársaságnál letölthetők a csatorna csengőhangjai és játékai. A Minimax ezen szolgáltatásokat egy felnőtteknek szóló résszel fejelte meg, amelyekben a gyermekneveléshez és a gyerekek internetezéséhez ad jótékony tanácsokat.

Istvánko Viktória

Forrás: Menedzsment Fórum

Hozzászólások

comments powered by Disqus