SAT.HU ANTENNA SZAKÁRUHÁZ TERMÉKAJÁNLÓ

Sikeresen felszállt a Discovery

Dátum: 2005-07-27 09:56:33   |  
Tegnap, magyar idő szerint délután startolt a Discovery, ezzel megkezdődött a két és fél év óta első amerikai űrrepülés. A felszállást a tévéken kívül is több mint száz kamera rögzítette. Ez az egyik biztonsági követelmény, amelyet a 2003 februárjában szerencsétlenül járt Columbia űrrepülőgép balesetét vizsgáló bizottság írt elő.

A biztonságról szól a Columbia katasztrófája utáni első amerikai űrrepülés

A Columbia azért hullott darabokra a leszállás közben, mert a fellövéskor a külső üzemanyagtartályról levált szigetelőhab megsértette a szárny élén, kritikus helyen lévő hőszigetelő borítást. Ezért most a földről, az űrrepülőgépre szerelt külső kamerákról és két WB-57-es katonai felderítő repülőgépről is nyomon követték a fellövés utáni első perceket.

A Discovery startját a szakértők nagyon részletesen elemzik, de a hétfős legénység is meg fogja vizsgálni a külső borítást. A tizenkét napos program során három űrsétát is terveznek, ezenkívül a gép rakterében van egy tizenhét méteres manipulátorra erősített kamera, amellyel meg tudják nézni a Discovery hasát. Az űrrepülőgép bonyolult manővert tesz majd a nemzetközi űrállomáshoz való csatlakozása előtt, hogy az ott lévő két űrhajós is meg tudja nézni, nem sérült-e a borítás. Ha a pajzson veszélyes hiányokat tapasztalnának, az űrhajósok az űrállomáson maradnának, ahonnan később orosz segítséggel térnének vissza.

A repülésnek két célja van. A legfontosabb a biztonsági rendszerek próbája, de mellesleg az űrállomásnak is visznek utánpótlást. Az amerikai űrkutatási ügynökség eredetileg július 13-ra tűzte ki a fellövést, ám akkor a start előtt két és fél órával meg kellett szakítani a visszaszámlálást, mert meghibásodott egy, az üzemanyagtartály telítettségét jelző szenzor. A négy érzékelőből három kifogástalanul működött, ám a NASA nem mert kockáztatni. A hiba okát két hét alatt sem sikerült megtalálni, a mérnökök a földelésre gyanakodtak. Az ügynökség vezetői végül már az érzékelő hibája ellenére is jóváhagyták a startot, ám amikor újból feltöltötték az üzemanyagtartályt, a rejtélyes rendellenesség nem jelentkezett.

Az űrrepülések felújítására mindenképpen szükség volt ahhoz, hogy be lehessen fejezni a nemzetközi űrállomás építését. A Discovery 31. útja azonban a több mint harmincéves űrrepülőgép-program végének kezdetét is jelenti. A NASA csak 2010-ig tartja üzemben a megmaradt három gépet. Hamarosan megkezdik a tervezését az újgenerációs, egyelőre CEV (Crew Exploration Vehicle - legénységet szállító kutatójármű) névre keresztelt űreszköznek, amelynek a George W. Bush elnök által megszabott tervek szerint az állandó Hold-állomás, és a Mars-repülés előkészítése lesz a fő feladata. A gép építésére pályázatot hirdetnek, amelyben jövőre hirdetnek győztest. Az első repülésekre 2012 után kerülhet sor.

A NASA-n belül és a kutatók között tovább folyik a vita arról, hogy szükség van-e külön űrrepülésre a Hubble űrteleszkóp szervizeléséhez. A távcső Föld körüli pályán tartásához mindenképpen karbantartásra van szükség, ám az űrrepülőgéppark kapacitását teljesen kitölti az űrállomás építése. A múlt héten az amerikai képviselőház nagy többséggel megszavazta a Hubb-le-repüléshez szükséges pénzt

Forrás: www.nol.hu

Hozzászólások

comments powered by Disqus