SAT.HU ANTENNA SZAKÁRUHÁZ TERMÉKAJÁNLÓ |
Szenzációhajhászás főműsoridőben |
Dátum: 2004-03-31 15:23:45 | Szerző: Herczeg Dóra |
A távolságtartás helyett az azonosulás, az érvelés helyett a sokkolás, az információ helyett a szórakoztatás, az objektivitás helyett pedig a szenzáció került előtérbe a tévéműsorokban. A médiahatóság pár hete publikált tanulmánya szerint a magyar médiumok agymosásra vannak berendezkedve nem pedig szórakoztatásra. A fiatalokra és a a kiskorúakra rendkívül ártalmas ártalmas elemek kapnak nagy szerepet főleg a kereskedelmi TV-kben. |
A kereskedelmi tévék 1997-es indítása a hazai műsorkínálatban nemcsak mennyiségi, hanem minőségi változásokat is okozott, és az értékek átrendeződését eredményezte, magyarul a színvonal a olyan mélyre süllyedt, olyan nagy fertőbe, amiből már csak akkor kerülhet ki, hogy ha a pincétől a padlásig nagytakarítást végeznek. A televíziózás korai szakaszától ismert, klasszikus műsortípusok teljesen eltűntek és kizárólag üzleti érdekek szerint rendezőstek át.Megjelentek a silányságon alapuló, kizárólag a népbutítást, hülyítést célzó műfajok. Az ELTE médiatanszékének tanára, Hammer Ferenc szerint a csatornáknak könnyű dolguk volt, az igénytelenségre nagy az igény. Az emberek döntő többsége már rég nem jár jár kulturális rendezvényekre, nincs pénzük elmenni színházba, operába, igényes művészetet látni és hallani. Így adott, hogy otthon az a bizonyos doboz be bvan kapcsolva, tehát onnan befolyásolható a társadalom a leginkább.l" mondta Hammer Ferenc.
A klasszikus bulvár műfajának fókuszában a médiakutató szerint a kezdetektől a hírességek, a természeti katasztrófák és a nevezetes útonállók a gagyi képviselői állnak. Hammer szerint a tévében viszont jobban tematizálódott a műfaj, mint a sajtóban. "Gondoljunk csak a ?fogjunk együtt betörőt? jellegű produkciókra, az újrajátszott bűnügyekre, a sztármagazinokra, a kibeszélő- és a valóságshow-kra, vagy az amúgy tényszerű, de szórakoztató Fókuszra" már akinek az.
A médiahatóság pár hete nyilvánosságra került tanulmánya szerint a bulvárműsorok nemcsak a felnőttek, hanem a kiskorúak körében is magas nézettségi mutatót produkálnak, hiszen délután vagy a kora esti órákban kerülnek adásba. Ezzel okozva a legnagyobb kárt bennük. Az Országos Rádió- és Televíziótestület (ORTT) kutatása szerint például a Találkozások című sztármagazint is sok gyermek nézi, de igazán az Aktív és a Fókusz tartozik a kicsik kedvencei közé. A mintát tavaly szeptember 15-e és október 12-e között az MTV, a Tv2 és az RTL Klub műsoraiból vették a médiahatóság kutatói. Az Első kézből, a Fókusz, az Aktív és a Találkozások témaválasztását vizsgálták abból a szempontból, hogy az mennyire lehet problematikus a kiskorúak szempontjából. Negyvenhárom témát különítettek el, amelyeket 12 kategóriába soroltak: politika és társadalom; kultúra, vallás és állatvilág; szociális témák; szabadidő; mindennapi élet; show-business; balesetek és halál; hétköznapi konfliktusok; erotika és szex; szerelem és esküvő; ünnepek és kitüntetések; illetve az "egyébnek" nevezett témakör. Az Aktív esetében a műsoridő 32, a Fókusznál 31 százalékát tették ki a kiskorúak számára problémás témával foglalkozó összeállítások. A balesetek bemutatásában inkább az Aktív, míg a halál tematizálásában a Fókusz járt élen. A vizsgált produkciók riportjaiban az erőszaknál jóval kisebb arányban jelent meg a szexualitás. Trágárság csak két esetben, a kábítószer használata pedig nagyon ritkán fordult elő. A két konkurens kereskedelmi bulvárműsor, az Aktív és a Fókusz esetén volt a leggyakoribb az esetleges káros hatás. Ezt támasztja alá az ORTT rendszeres hatósági kontrollja is. A médiahatóság tavaly év eleje óta a Fókusznál öt, az Aktív esetében négy, a Találkozásoknál pedig két alkalommal tapasztalta, hogy összeállítások vagy azok részei olyan tartalommal, illetve ábrázolásmóddal kerültek képernyőre, amelynek következtében a műsorszám nem felelt meg a műsorszolgáltató által meghatározott "12 éven alul csak szülői felügyelettel ajánlott" kategóriának. Hammer Ferenc 312 Fókusz-riportot vizsgálva jutott arra a következtetésre, hogy ezek fele az emberi testtel foglalkozik a csodálatos gyógyulások, a halálos betegségek, a szilikon és a piercingek kapcsán. A médiakutató megfigyelte, hogy az emberi test szerepe megváltozott, kulturális kódok hordozójává vált. Márpedig az emberi test vonzza a nézőket. Hammer szerint a bulvárprodukciókat sokan azért nézik, mert azok igazolják világképüket a jövő kulturális degenerációjáról. Mások viszont elérzékenyülnek, meghatódnak embertársaik szerencsétlenségén, és titokban talán örülnek, hogy a látottaknál kevesebb gonddal kell megküzdeniük. Ráadásul a Fókusz riportjai a 18?49 éves korosztálynak szólnak, és gyakorta a vágyálmokra hatnak, alapvető elemük a kaland. Hammer megfigyelései alapján az is megállapítható, hogy a műsorokban erőteljesen jelen van a szexualitás is, igaz, nem direktben, hanem sokszor művészkedő köntösben. Például annak a jósnőnek a tevékenységén keresztül, aki a popsi formájából mondja meg a jövőt. A bulvárműfaj ? mondta az egyetemi oktató ? örök, mindig lesznek ilyen műsorok, annak ellenére is, hogy a kiskorúak védelmében sokan támadják azokat. Hammer szerint elhamarkodott vélekedés, hogy csak a tévében látottak tennének tönkre egy gyereket. "Elsősorban a szülő hibája, ha elhanyagolja gyermekét, aki egész nap a képernyő előtt ül. A túlzott tévézésből a rossz családi viszonyokra lehet következtetni. A tévés erőszak és a szociális körülmények persze összeadódnak, de közvetlen oksági következtetéseket nem lehet levonni" ? vélekedett. A tényeken alapuló és egyben szórakoztatást nyújtó Fókusz néhány riportja a készítők szándékai szerint közszolgálati feladatokat lát el. Ez nagy tévedés, sajnos a Magyar1 TV adó se közszolgálati, inkább kereskedilmivé fajult. Az RTL ugyan szerette volna az egész magazinműsort közszolgálatinak elfogadtatni, ez végül nem sikerült. Ennyire hülyének néznek mindenkit ?
Herczeg Dóra
Magyar Hírlap Online |