SAT.HU ANTENNA SZAKÁRUHÁZ TERMÉKAJÁNLÓ |
Többtelevíziós családmodell |
Dátum: 2006-01-16 11:39:00 | |
Ha ön naponta négy óra 25 percet tévézik és három óra 33 percet rádiózik, akkor átlagos médiafogyasztónak tekinthető. Nem lóg ki a sorból, ha hetente két és fél órát bújja a napilapokat, egy órát pedig heti- vagy havilapok lapozgatásával tölt, a világhálón pedig két és negyed órát tölt, könyvet két és háromnegyed órát olvas. |
Ha választani kell a lakás berendezésénél egy hűtőszekrény vagy egy televízió között, a magyarok az utóbbi mellett döntenek. Sőt egyre inkább a kéttévés családmodell felé tartunk: egy most nyilvánosságra hozott felmérés szerint a lakások 41 százalékában már több készülék is van. Egy hűtőszekrényben megfér egymás mellett a sör és a saláta. Csak kevés tévén lehet viszont egyszerre nézni a meccset és a Született feleségek legújabb epizódját.
Az AGB Nielsen még októberben vette fel a mostanra feldolgozott adatokat. Ez azért érdemel említést, mert a karácsonyi ajándékokat még hozzáképzelhetjük a statisztikához. A felmérés szerint 2004-ben a lakások 16,6 százalékában volt DVD-lejátszó. 2005-ben ez az arány megduplázódott. A minőséget is szeretjük: kilencvenezer lakásban már lapképernyős tévé váltotta fel a képcsövest. Hiába a minőségi javulás: csökkent a tévénézésre fordított idő. Korai lenne kijelenteni, hogy a világ egyik legtöbbet tévéző nemzete más szórakozás után kezd nézni, de tény: tíz év óta először Magyarországon csökkent a képernyő előtt töltött idő. Pedig újabb és újabb magyar nyelvű csatornák indulnak, már több mint ötven van. Ráadásul a háztartások hatvan százalékában igény is van a választékra, vagy kábelen vagy műholdvevőn gyarapítják a kínálatot. Mégis kevesebbet tévézünk. Nem jelentős a visszaesés, mindössze öt perc. Ez főként a fiatalokra jellemző, a 4-17 éves korosztály húsz perccel tévézik kevesebbet, mint egy évvel korábban (190 perc). Az idősebbek viszont az eddig sem alacsony számot is tovább tudták növelni napi 337 percről 342-re. A legnézettebb tévéműsor Vágó István március 15-i Legyen Ön is milliomosa volt hárommilliós táborral, majd Győzike következik, egy februári Napló, Sas József szilveszteri műsora és a Barátok közt egy márciusi része. Mindegyik 2,5 milliós nézettség felett. Összehasonlításul: tavaly összesen tízmillió mozijegyet vettek Magyarországon, színházi előadásra becslések szerint ötmillió tikettet váltottak, de ebben benne vannak a művelődési központokban látott darabok is. Egy rádió olcsóbb, mint egy tévé, könnyebben cipelhető is, mégsem használjuk annyit. Naponta azért így sem elhanyagolható időt töltünk rádiózással, 213 percet. A Szonda Ipsos adatai szerint ez jelentősen, 31 perccel kevesebb a tavalyinál, legalábbis a rendelkezésre álló január-októberi mérések alapján. Akárcsak a tévénél, itt is a kereskedelmi rádiók vezetnek, bár a Kossuth délben megrázza magát. A Krónikába 800 ezren hallgatna bele. A fiatalok viszont szinte teljesen leírták a közrádiót. A KSH 2000-ben készített utoljára időnaplót. Abból az derült ki, hogy olvasásra naponta mintegy negyven percet fordítottunk. A BellResearch évente vállalkozik a médiafogyasztás felmérésére a 15 évesnél idősebbek körében. E szerint a magyarok 98 százaléka tévézik, 84 százalék rádiózik, 68 százalék olvas napilapot, valamivel kevesebb heti- vagy havilapot. Százból 55 magyar üt fel könyvet. Ami a szabadidő beosztását illeti e felmérés szerint: a hét 168 órájából 18,8 jut a tévézésre, 15,6 rádióra, 9 a világhálóra, 7 óra az újságokra. Aki olvas könyvet - a megkérdezettek alig több mint fele - 5,5 órát fordít erre. A 15 év felettiek negyede, 2,1 millió ember szokott internetezni. Ez generációs médium, a világhálót használók 43 százaléka a 15-24 éves korosztályból kerül ki. A hatvan év felettiek aránya mindössze két százalék. Az internetre fordított idő átlag heti kilenc óra, két órával több, mint az egy évvel ezelőtti hasonló mérésen. A budapestiek lógnak a legtöbbet a hálón, a 10,5 órás átlag egy nagy nemzetközi felmérés szerint megegyezik a nyugat-európai szokásokkal. Amiben rosszabbul állunk: a 3,9 millió magyarországi háztartás 18 százalékában, összesen 680 ezer otthonban található csak internetkapcsolat. Nagyjából minden második olyan lakásban, ahol van számítógép. Ebben nincs jelentős változás az egy évvel ezelőttihez képest. Ugyanakkor az idei első munkanapon megdőlt egy rekord: a hazai website-ok látogatottságának hitelesített mérését végző Medián Webaudit 110 millió oldalletöltést regisztrált egyetlen nap alatt. A csúcsot 1,6 millió felhasználó érte el. Ami pedig a klasszikus olvasást illeti: a kulturális tárca lapnyilvántartó osztálya szerint tavaly mintegy 650 új lap bejegyezésére vonatkozó kérelem érkezett hozzájuk. Ezek nagy része rejtvényújság volt, de sokan indítottak hirdetési lapot. Egyre több a helyi lap, és figyelemre méltó a kampányra való felkészülés is, többtucatnyi pártszervezet jelezte, hogy ellátnák olvasóval a választópolgárokat. A legolvasottabb hetilapok ötös listájában egy magazin (Story, 350 ezer példány, 1,4 millió olvasó), egy tévéműsor (Színes RTV, 250 ezer példány, egymillió olvasó), két női lap (Kiskegyed, 210 ezer példány, Nők Lapja, 294 ezer, egymillió körüli olvasóval) és egy bulvárlap (Vasárnapi Blikk, 214 ezer példány, 800 ezer olvasó) található. Ezek a Szonda és a Matesz harmadik negyedéves adatai. Ugyanebből a bázisból napilap top 5: Blikk (250 ezer példány, egymillió olvasó), Metró (335 ezer példány, 689 ezer olvasó), Népszabadság (153 ezer példány, 489 ezer olvasó), Nemzeti Sport (89 ezer példány, 304 ezer olvasó) és a Magyar Nemzet (71 ezer példány, 180 ezer olvasó). Forrás:www.nol.hu |
Hozzászólások |
comments powered by Disqus |