SAT.HU ANTENNA SZAKÁRUHÁZ TERMÉKAJÁNLÓ

Egy hóvihar margójára

Dátum: 2013-03-18 12:35:39   |  hazai
Március 15-re a Dunántúl nagy részén megbénult a közlekedés egy rendkívüli hóvihar következtében. Sajnos a hóban rekedtek tájékoztatása hagyott némi kívánni valót maga után. Felmerül a kérdés, milyen műszaki lehetőségek lettek volna még a hatékonyabb tájékoztatás érdekében.
Március 15-re a Dunántúl nagy részén megbénult a közlekedés egy rendkívüli hóvihar következtében. Az autóban rekedtek állítása szerint nem kaptak időben megfelelő tájékoztatást a katasztrófahelyzetről, illetve a mentési munkálatokról. Ugyanakkor a tömegtájékoztatási eszközök és a katasztrófavédelem illetékesei azt állítják, ők időben szóltak a közelgő veszélyről, illetve tájékoztatták a hóban várakozókat a helyzet alakulásáról. Felmerül a kérdés, milyen műszaki lehetőségek lettek volna még a hatékonyabb tájékoztatás érdekében.
 
A mai autók szinte kivétel nélkül fel vannak szerelve RDS-rendszerű rádióvevőkkel, amelyek a megszokott kényelmi szolgáltatásokon túl, azaz az épp hallgatott adó nevének megjelenítésén kívül képesek a közlekedési hírek idejére megszakítani egy másik műsorforrás műsorát. Ehhez pusztán annyit kell tenni, hogy a rádióegységen be kell nyomni a TP vagy TA gombot, ami aktiválja azt a funkciót, hogy a készülék a közlekedési hírek idejére megszakítsa például a CD-ről hallgatott zenét. Az RDS (Radio Data System) azonban rendelkezik egy úgynevezett „riasztás” funkcióval, ami akkor is megszakítja a műsorfolyamot, ha a sofőr nem tudja megfelelően használni készülékét, tehát a TA (Traffic Announcement = Közlekedési Közlemény) gombot nem nyomta be. Ezt a riasztó-kódot a műsorszolgáltatónak kell kisugározni olyan rendkívüli helyzetekben, amikor emberélet forog kockán, vagy jelentős anyagi kárral járó esemény bekövetkezte várható. Ha a Magyar Rádió alkalmazta volna ezt a rendelkezésére álló műszaki megoldást, azok az autóvezetők is kénytelenek lettek volna időben tájékoztatást kapni, akik inkább kedvenc zenéjük mellett vágtak neki a kockázatos útnak.
 
A Kossuth Rádió naprakész információi azonban nemcsak emiatt nem juthattak el időben az autósokhoz. Az elsőszámú magyar közszolgálati rádióállomás műsorát ugyanis a fővárostól eltávolodva az FM sávban sok helyen alig lehet fogni, emiatt az autósok nem szívesen választják. A NeoFM leállása óta viszont rendelkezésre áll egy kihasználatlan, és az ország túlnyomó részén kitűnő minőségben fogható adóhálózat, amit a hétvégi katasztrófahelyzet után véleményem szerint indokolt lenne a Kossuth Rádiónak adni. Ez az egyetlen rádióadó ugyanis hazánkban, amely éjszaka is élő híradással jelentkezik – ahogy tette azt félóránként a hétvégén is. A Kossuth Rádió középhullámú adója este nyolc után leáll, így éjszaka csak a Kossuth FM-hálózatán keresztül tájékozódhattak a hóban fagyoskodók, ami például a Kab-hegyi FM 102,3MHz-es adó gyenge teljesítménye miatt a Balaton-felvidéken sok esetben rádióamatőri bűvészkedést igénylő művelettel ér fel. Ezzel szemben az ugyanerről az adótoronyról egykor sugárzó FM 107,2MHz-es volt Neo frekvenciát Budapesttől Burgenlandig jó minőségben lehetett fogni. Tekintettel arra, hogy a Dunántúl nagy része téli időszakban sokszor hó alá kerül, a döntéshozók figyelmébe ajánlom a közszolgálati rádió előnyben részesítését a frekvenciacserét illetően – nemcsak a Dunántúlon, hanem az ország egész területén.
 
Dohy Gábor


Hozzászólások

comments powered by Disqus